Wednesday, June 29, 2016

Strobing?

Strobing pulak dah.. apa benda pulak tuh. Teknik mekap antara yang paling latest sekarang. Ianya kesinambungan dari contouring, di mana contouring kita menggunakan warna yang dua kali lebih gelap dan dua kali lebih cerah dari kulit kita  untuk memberi efek dimensi dan cantik pada wajah, strobing pula memfokus pada highlight dengan menggunakan higlighter sahaja bagi menaikkan seri wajah, menonjolkan part-part menarik pada struktur wajah kita.

Produk yang digunakan adalah highlighter. Bila kita pakainya?. Selepas selesai semua makeup siap berbedak bagai. Saya tak ada highlighter. Tak apa, guna eyeshadow warna putih atau krim yang shining boleh sangat-sangat.

Gambar di atas saya tunjukkan highighter yang boleh diambil dari palet eyeshadow, blusher dan palet contour

Cara-cara

1. Siap full makeup, makeup biasa-biasa pun tak apa, tak perlu contour, janji dah tepek bedak bagi matte.



2.  Tepek highlighter di kawasan yang dibulatkan.


3. RATAKAN. Kenapa huruf besar ni. Sebab penting kena blend elok-elok supaya tak nampak bercapuk. Saya gunakan fan brush sebab paling mudah dan lembut.


4. Bahagian batang hidung ratakan pakai jari. nak bagi efek mancung dan hidung tak berapa kembang jambu.


5. Dah siap. Teruk juga lighting bilik saya plus wajah yang memang tak cukup tidur. Tapi gitulah strobing ni ceritanya serba sedikit.


Kesimpulannya saya suka teknik strobing ini, walaupun saya tahu ramai orang tidak menggemarinya. Ada yang berkata, saya belum kenal lagi contouring dah kelur pulak strobing ni. Takpe nama dia je acah-acah seram, tetapi sebenarnya ia lebih mudah dari contouring.

  • Strobing fokus kepada highighter, iaitu cahaya yang refleks pada wajah iaitu area cheekbones, atas kening, bawah kening, hidung, inner corner mata dan dagu bagi ala-ala botox.
  • Wajah anda akan kelihatan segar, sihat tanpa nampak makeup tebal 10 inci
  • Kulit akan lebih bernafas sebab tiada menggunakan krim kontur yang tebal.
  • Sesuai untuk makeup harian, nak cepat tetapi masih mahu kelihatan glowing.
Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment