Saturday, June 25, 2016

Teknik Kontur Wajah Menggunakan Krim Kontur

Alang-alang dah membuat review produk Wheel Concealer Sendayu Tinggi, saya ingin berkongsi pula bagaimana saya mengaplikasikan pada wajah pula. Pada entri sebelum ini saya ada berkongsi cara saya mengkontur dan membaking di mana ia adalah teknik kering, kali ini dengan menggunakan produk wheel concealer dari Sendayu Tinggi, tekniknya basah pula, kerana ia bersifat creamy.Apabila ia cream, selepas selesai blend, harus ditutupi dengan makeup jenis piwder supaya ia set dan kekal.
 

Step by Step


1. Lukis dahulu kening, mekaplah mata dan eyeliner, maskara dan pakai foundation


2. Kemudian proses mengkontur akan bermula. Sediakan berus yang flat dan kecil supaya senang anda nak tepek kat tempat-tempat yang berlainan pada wajah.



3.  Ok, jika diperhatikan gambar no 3 itu, saya menyapu warna kuning cair di bawah mata bentuk tiga segi, warna putih beige saya sapu di batang hidung, dahi, dagu dan bawah cheekbone manakala warna yang paling gelap saya sapu pada tulang cheekbone, sedikit di atas dahi bahagian tepi dan hidung yang berbentuk jambu.


4.  Dengan menggunakan span yang dibasahkan, ratakan dan dap dap bahagian yang berwarna cerah dahulu.


5. Kemudian, saya gunakan berus untuk blend kontur yang bahagian gelap iaitu di bahagian cheek bone, dahi dan hidung. Keyword nya ialah blend, blend blend. Kalau tidak wajah anda akan kelihatan comot.


6. Sekali lagi baking bahagian bawah mata, supaya mekap lebih tahan lama dan tidak kering dan menampakkan kedutan bawah mata, baking juga bahagian bawah cheekbone. Oleh kerana hidung saya jenis cepat berpeluh dan berminyak, saya baking sekali hidung dan dagu. Baking boleh guna loose powder atau compact powder.


7. Selesai baking, bersihkan dan ratakan elok-elok dengan powder brush supaya mekap tidak nampak bercapuk. Finishing dengan blusher, higlighter, lipstick dan setting spray.


Selamat mencuba!.

No comments:

Post a Comment