Friday, July 1, 2016

Mari Membasuh Berus

Hai semua, tengah masak ke tu?. Harini saya ingin berkongsi cara mudah membasuh berus makeup. Makeup makeup juga, tetapi berus dan span yang kita guna harus dibasuh sekurang-kurangnya seminggu sekali jika kita seorang pemekap tegar. jika sekali sekala guna, oklah basuh 2 atau 3 minggu sekali. Bagi MUA pula, setiap kali ingin mekap klien, berus mekap harus berada dalam keadaan bersih agar tidak berlaku infeksi  atau alergi yang tidak diingini seperti kulit sensitif, jadi berbiji-biji dan merah-merah. Bagi saya juga berus mekap saya sendiri disimpan berasingan dengan berus mekap khas untuk klien saya. Oklah banyak sangat dah pot pet, jom kita tengok caranya. Ada berbagai cara sebenarnya:

Kesayangan sedang berposing

  • Ada yang membeli pembersih khas untuk mekap (harga mahal dan mungkin ada banyak chemical)
  • Ada yang memakai olive oil dan sabun pencuci pinggan (kalau datang mood rajin saya)
  • Ada yang menggunakan syampu untuk baby (saya suka yang ini)
  • Ada yang menggunakan makeup remover atau cleansing water (saya gunakan cara ini hari ini)
Cleansing water dan Makeup Remover

Bahan-bahan diperlukan

  • Berus dan span mekap yang digunakan
  • Mangkuk atau bekas leper
  • Cleansing water atau makeup remover
  • Tapak tangan yang bersih
  • Gelas atau bekas yang tinggi
  • Tisu atau kain yang bersih



Cara-cara
  • Tuangkan makeup remover dan tambah sedikit air
  • Celupkan berus dan mulalah menyental dengan lemah lembut seolah-olah kita sedang melukis.






  • Tak cukup melukis, lukis di tapak tangan anda pula.


  • Bilas dengan air, pastikan anda basuh bulu menghala ke bawah, dan bilas air tu, air tidak terkena pada bahagian besi. Ini kerana dikhuatiri ia terkena bahagian dalaman besi atau kayu dan menjadi lembab atau kembang atau rosak.

  • Perah dengan tangan.

  • Jemur seperti dalam gambar. Masukkan tisu atau kain terlebih dahulu, dan letak sahaja berus dalam keadaan menegak. Letak ala-ala lembut je tau bukan tekan, nanti bulu berus lari shape dia


Boleh juga baringkan ia, dan jemur, tetapi pada peringkat basah, saya lebih suka ia begini, bagi air mengalir turun ikut graviti gteww. Jadi berus pun tahan lama.


Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment