Tuesday, June 28, 2016

Makeup Simple di Hari Raya dengan Tujuh Produk Sahaja

Kita bertemu lagi dalam segmen acah-acah tutorial main-main mekap. Kali ini special sikit kerana temanya ialah hari raya. Saya tahu ada di antara anda yang sangat gemar mekap macam saya ni huhu, dan ada juga suka nak mekap tapi tak berapa confident nak cuba atau tak pernah mekap langsung. Tapi apa salahnya sekali sekala di hari raya, kita mekap untuk kelihatan lebih berseri. Baju dah cantik, badan dah wangi, muka kita touch up sikit bagi berseri-seri. Untuk entri kali ini saya membuat mekap di hari raya dengan tujuh barang sahaja. Nak tahu apa produk-produk tersebut jom kita tengok:-



Tujuh produk tersebut termasuklah

  1. BB Cushion (Etude House) qoo10
  2. Bedak Kompak (Catrice) Guardian Pharmacy
  3. Blusher atau Pemerah pipi (BH Cosmetics) Hermo.my
  4. Eyeliner (Silky Girl) Watson
  5. Eyebrow Pencil (Silky Girl) Watson
  6. Mascara (Silky Girl) Watson
  7. Lip Balm (Awin Seindah Wajah) Awin IG

Step 1 - Lukis Eyebrow/ kening

Step 2 - Tepek BB Cushion

Saya gunakan bb cushion dari etude house shades 24 Honey.  Pertama dap dap muka dengan span bb cushion. Jangan sapu. Kemudian gunakan jari dan ambil sedikit bb cushion dan letakkan di bawah mata untuk menutup lingkaran hitam.


Step 3- Set foundation dengan bedak
Saya setting foundation saya dengan menggunakan bedak Catrice yang boleh didapatkan di Watson. 


Step 4- Blusher dan Eyeshadow 
Jika tak ada berus, guna jari pun boleh, gunakan jari anda dan sapu blusher di atas soket mata anda, seperti dalam gambar, bukan di kelopak, tetapi di tengah-tengah antara kelopak mata dan bawah tulang kening.

Selepas itu gunakan blusher tadi dan sapu di kedua-dua belah pipi.


Step 5 Eyeliner bawah mata
Gunakan kembali eyebrow pencil dan gariskan di bawah mata 


Step 6: Eyeliner bahagian atas
Warna hitam nampak lebih jelas dan membuatkan mata nampak pop, brand Silky Girl mudah dipakai dan tidak mencomotkan mata.

Step 7: Mascara
Saya memng tidak gemar memakai mascara sebab malas nak cuci, tetapi sekali sekala di hari raya bolehlah. paling mudah, pakai di tengah-tengah sahaja. Jika bulu mata anda lurus kepitkan dulu dengan eyelash curler.


Step 8: Finishing dengan lipbalm

Kenapa lipbalm?, sebab ia nampak lebih natural dan sesuai sangat bagi yang sukakan mekap simple. Lagipun raya banyak makan dan minum, jadi tak perlu risau kalau lipstick pudar, pakai je balik lipbalm.

Next post pula, saya akan fokus kepada solekan hari raya yang sedikit tebal. Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment