Friday, June 24, 2016

DIY Injection Pressed Glitter Eyeshadow

Hai semua, harini saya nak share DIY untuk membuat eyeshadow glitter sendiri di rumah anda. Sekarang ini, trend eyeshadow berglitter. Tetapi nak pakai pun kena tengok event apa yang bersesuaianlah, sebagai contoh dinner. Bahan-bahan yang diperlukan ialah

Bahan utama: Dari kiri Aloe Vera 100%, Glycerin, Alcohol/Spirit

Bahan Wajib: Loose Glitter pelbagai warna, bekas kosong untuk meletakkan glitter yang diproses, picagari(syringe), alat untuk mengacau, saya gunakan cotton bud sahaja.

Cara-caranya

  1.  Dengan menggunakan syringe anda, ambil sebanyak 3ml alcohol, 2ml gliserin dan 1ml aloe vera. Nisbah 3:2:1, campurkan semua dan gaul kesemuanya sehingga sebati

3ml alcohol/spirit

2ml gliserin
1ml aloe vera
Gaul hingga sebati


 2. Kemudian isikan sebatian itu dalam bekas kosong





3. Pilih loose glitter yang anda sukai. Saya memilih warna silver dan mencampurkannya dengan warna pink supaya menjadi efek ala-ala 3d

Masukkan warna silver
Campur warna pink
Gaul-gaul hingga rata
Perlu diingat anda boleh menambah glitter atau menambah sebatian 321 tadi hingga ia menjadi seperti pes.

4. Biarkan ia kering selama 24 jam.

Cantik tak, yang ini saya campurkan pink dan silver bagi efek 3d

Saya membuat satu lagi warna iaitu gold
5. Wajib tunggu 24 jam. Selepas itu proses memampatkannya. Anda gunakan plastik dan duit syiling dan padatkannya seperti gambar di bawah. Tetapi saya menggunakan kain dan membungkus syiling 10 sen.




6. Ok dah siap.Saya ada buat warna lain juga.



7. Sekarang kita cuba calitkannya




Okay, sekian entri DIY kali ini. Perlu diingat loose glitter yang digunakan perlu yang khas untuk mata, bukan yang dibeli di kedai alatulis atau kedai krftangan ye.

8 comments: