Thursday, May 26, 2016

Review Foundation Estee Lauder Double Wear Stay-In Place Foundation

Salam dan haloo. Hari ini saya akan membuat review satu lagi foundation iaitu Estee Lauder Double Wear Stay-In Place Foundation. Foundation ini tak silap saya dah lama sangat ada, rasa 10 tahun lepas pun dah ada, tetapi ia dah diberi formulasi baru pada tahun 2013. Oleh kerana foundation in kategori high-end dan takut terpilih salah color and tidak sesuai di muka, maka saya telah membeli sampel dahulu, iaitu dalam pek yang lebih kecil untuk percubaan. Saya beli foundation sampel ini di Best Buy World Malaysia . 

 
Comel kan packagingnya walaupun sampel
  Saya mempunyai kulit combination iaitu berminyak dekat kawasan T-Zone dan normal di bahagian pipi. Adakalanya kulit saya akan menjadi kering. Tone kulit saya pula ialah NC 30. Jadi saya memilih kod warna 1W2 iaitu Sand. Saya juga ada membeli sampel foundation Estee Lauder yang lain iaitu di dalam kod Rattan.

 
1W2 Sand
Kiri EL Invisibe Fluid Makeup, Kanan EL Double Wear
Kiri: Shades Rattan (2WN1), Kanan: Shades Sand (1W2)
Saya cuba calit foundation di kulit bagi melihat perbezaan warna, kepekatan dan coverage. Jika dilihat gambar di bawah, tekstur Invisible Fluid lebih cair manakala Double Wear lebih pekat. Tetapi saya merasa hairan apabila melihat kod Rattan (kiri) kelihatan lebih cerah dan kuning daripada kanan (Sand). Mungkin kerana ia dari siri foundation yang berlainan kot.

Kiri: Invisible Fluid, Kanan: Double Wear Stay In Place
Foundation yang diratakan
Kemudian saya ratakan kedua-dua foundation. Invisible Fluid sangat mudah diratakan. Begitu juga dengan Double Wear, namun ia mengambil sedikit masa untuk set.

Double Wear Foundation yang diratakan sebelah kanan

Semasa saya meratakan di tangan, saya dapat rasakan ia memang pekat dan tebal dan ia menutup segala cela di tangan saya. Mungkin warnanya sedikit cerah dari tangan saya.

Hari ini saya memakai EL Double Wear

Secara keseluruhannya, EL Double Wear saya boleh bagi 4/5 bintang


  • Harganya agak 'pricey'. Tetapi berpatutan dengan brand dan produknya
  • Packaging sampel senang digunakan, namun packaging botolnya tidak didatangkan dengan pump
  • Pilihan ton warna yang banyak
  • Anti peluh, foundation memang tahan lama sangat
  • Kena memakai mositurizer atau primer, kerana ia tebal dan kering sehingga tidak perlu memakai bedak.
  • Tak menyebabkan jerawat muncul. 
  • Efek mattee
  • Sesuai untuk mekap pengantin atau dinner

Gambar ini saya memakai EL Invisible Fluid



Bagi Invisible Fluid pula saya bagi 5/5 bintang:

  • Warnanya match dengan warna kulit saya
  • Tidak oxidize
  • Sangat natural seperti tidak memakai foundation
  • Kuit rasa boleh bernafas tetapi masih lagi berjaya membuat tona kulit sekata
  • Sesuai untuk penggunaan harian
  • Yang sedihnya produk ini sudah 'discontinued'. Waaaa sedihnya!.


Sekian sahaja review saya kali ini, Take care.






No comments:

Post a Comment